تبلیغات
شار ایران فردا - DSS(سیستم های پشتیبانی تصمیم)


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

نظرسنجی:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

DSS(سیستم های پشتیبانی تصمیم)

نوشته شده توسط:محسن رفیعیان
چهارشنبه 20 مرداد 1389-11:50 ب.ظ

«درآمدی بر سیستم های پشتیبان تصمیم گیری»

اهداف یادگیری:

·  درك تعریف سیستم پشتیبان تصمیم گیری (DSS[1]) بر اساس سه موضوع اصلی:

ساختار مسئله، نتیجه تصمیم و كنترل مدیریتی

·        فهم مزایا و محدودیت های استفاده از DSS

·        آشنایی با تاریخچه DSS

·        شناسایی 5 عنصر اصلی DSS

·        یادگیری الگوهای داده و الگوسازی سیستم های مدیریتی

·        درك وظایف پایگاه دانش DSS

·        یادگیری اهمیت رابط كاربری در DSS

·        یادگیری نقش ها و الگوهای کاربر در استفاده از DSS

·        درك و یادگیری رده ها و طبقات DSSهایی كه در طراحی و اجرای سیستم های جدید لازم می باشند.

1-1: تعریف DSS

ویژگی‌های رایج

این بخش تعریفی از سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری ارائه می‌كند. در ابتدا نه به همه‌ ویژگی‌ها بلكه به متداول ترین ویژگی‌های برنامه های DSS نگاهی می‌اندازیم. فهرست 1-1 شامل لیستی از این خصوصیات است.

همانطور كه می‌بینید، DSS عادی وظایف بسیاری را به خدمت می‌گیرد كه دستیابی به آنها بسیار ساده است، اما تعریف جامع  DSS مشكل‌تر از آن چیزی است كه در ابتدا ممكن است به نظر برسد. در حقیقت، به تعداد هر كتابی كه در بازار وجود دارد، یك تعریف ارئه می‌گردد. خبر خوب این است كه این تعاریف متعدد بعضی از حوزه‌های رایج را در بر می گیرند و تمركز روی آن حوزه‌ها، تعریف كاربردی خوبی از آن مفهوم را ارائه می‌نماید.

اولین حوزه، ساختار مسئله یا همان Problem Structure است. این جنبه به میزان سازمان یافتگی تصمیم و موقعیت تصمیم‌گیری می پردازد. مثلا در نگاه سنتی به این جنبه، موقعیت تصمیم بسیار ساختاریافته شامل اهداف تعیین شده‌ ساده‌ای است كه موضوع بحث نمی‌باشد یا به موضوعی تعریف شده‌اند یا یكی از زمینه‌های فعالیت و نتایج قابل تحقیق را انتخاب كرده‌اند. برعكس، در تصمیم ساده و ساختارنیافته، اهداف موقعیت غالباً قابل بحث می‌باشند، راه كارهای در دسترس تصمیم گیرنده به سختی قابل تفكیك  می‌باشند و تاثیر زمینه‌ خاصی از فعالیت یا انتخاب یك راه كار، درجه‌ بالایی از عدم اطمینان را به همراه خواهد داشت. نقش DSS فراهم كردن پشتیبانی برای تصمیم گیرنده در بخش‌های ساختار یافته تصمیم می‌باشد. با این پشتیبانی، تصمیم‌گیرنده آزادانه منابع شناختی خودش را روی بخش‌های غیرپیچیده‌ آن مشكل، متمركز می‌كند، لازم به ذكر است بخش‌هایی كه برای اجرای استراتژی‌های پیچیده‌ حل مسائل موجود در حافظه‌ انسان محدودیت فناوری قائل می‌شدند، برای حل مجدد توسط تصمیم‌گیرندگان بهتر می‌باشند. فرآیندهای تصمیم به كار رفته در اداره بخش‌های غیر پیچیده‌ موقعیت تصمیم، می‌توانند همانند فر‌آیند‌های بشری (فعالیت‌هایی كه هنوز هم به طور كافی تاثیر آن را درك نكرده‌ایم) آموزش داده شوند و در آینده به تفصیل در مورد آن بحث خواهیم كرد.

حوزه دوم كه در اكثر تعاریف DSS آمده است، حول نتیجه‌ تصمیم تمركز دارد. محیط غنی از اطلاعات سازمان‌های امروزی جایی است كه DSS در آن، اكثر كارهایش را انجام می‌دهد. جدول 1-1 ویژگی‌های متداول DSS را ارائه می‌دهد. عنصر كلیدی در فناوری‌هایی كه بر پشتیبانی فرآیندهای مرتبط با تصمیم‌گیری تمركز دارند، خود تصمیم می‌باشد. ما بخش اعظم توجه خود را به این مسئله معطوف می نماییم كه تصمیم ها دقیقاً چه هستند و چرا  به فناوری نیازمندیم تا از ما در اتخاذ تصمیم پشتیبانی كند؟ تاثیر تصمیم ارائه شده و یا درجه‌ موفقیت تصمیم در دستیابی به اهدافش، عنصری اساسی در فرآیند تصمیم‌گیری می‌باشد. بنابراین، تعریف ما از DSS باید نقش این سیستم را در تاثیر حمایتی تصمیم مد نظر داشته باشد.



[1] - Decision Support Systems



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:چهارشنبه 20 مرداد 1389 11:51 ب.ظ

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر