تبلیغات
شار ایران فردا - پدیده شرک


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

نظرسنجی:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

پدیده شرک

نوشته شده توسط:محسن رفیعیان
سه شنبه 2 خرداد 1391-08:08 ق.ظ

با شنیدن نام مشهد مقدس دل­ها ناخودآگاه به زیارت جان می­رود و ذهن­ها تداعی صحن و سرای با صفای غریب­ الغربا را می­کند. به نوعی این صحن و سرا و این امام رئوف هویت شهر مشهد، استان خراسان و حتی ایران اسلامی است. اما این روزها صدا و سیما در اقدامی بی سابقه و شاید از اوج غفلت سعی در تعریف هویتی جدید برای مشهد مقدس دارد. اگر تا دیروز هویت مشهد با امام رئوف، علی­ابن موسی­الرضا و صحن و سرایش تعریف می­شد. امروز نام مشهد وصله­ای نچسب را در کنار خود می­بیند. «شهر رویایی پدیده شاندیز»؟!!... شهری که قرار است رکورد بتن­ریزی جهان را بزند و پس از تکمیل رقیبی برای صحن و سرای آقا شود.

براستی ریشه این مسایل کجاست؟ چرا سیاست­های شهرسازی کشور ما به همین راحتی اجازه می­دهد که روابط پول و سرمایه­، هویت اسلامی ما را مورد هجمه قرار دهد؟ چرا سود جویی و کسب ثروت به این راحتی می­توانند با مهم­ترین مقدسات شیعیان قدرت آزمایی کنند و در برابر آن قد علم کنند؟ آیا شهرسازی بعنوان علم و هنر اسکان بشر و دانشی که به انتظام فضاهای زیستی برای انسان خلیفه­ا... می­پردازد، وظیفه­ای جز فراهم آوردن بستر حیات طیبه اسلامی دارد؟ آیا شهرسازی بعنوان علمی که اقدام به صنع و خلقت فضا می­کند، اجازه دارد در صنع و خلقت که جز صفات ذات اقدس اله است، به مقابله با نشانه­های خدا بر زمین بپردازد؟ و انسان را از معبودش دور سازد؟

کار شهرسازی ما بجایی رسیده است که در عوض کوشش برای توجه تام و تمام انسان به پروردگار می­کوشد تا او را از خدا غافل سازد. از این دست پروژه­ها مشابه پروژه پدیده شاندیز در نظام شهرسازی کشور ما کم نیستند و تمامی آن­ها یک چیز را هشدار می­دهند. آن هم شهرسازی به مثابه «قد علم کردن در برابر جلال و جبروت و جذبه­ی نشانه­های خدا بر زمین»؛ و این هشدار وقتی به اوج می­رسد که صدا و سیما نیز با آن هماهنگ می­شود. و آماده­سازی اذهان را در این کفر آشکار بعهده می­گیرد. غریب نیست که تا چند سال آینده نام مشهد، «شهر رویایی پدیده  شاندیز؟!!...»  را - در عوض صحن و سرای آقا علی ابن موسی­الرضا- تداعی کند. امید است دست­اندرکاران پروژه پدیده شاندیز متوجه این زور آزمایی خود با مقدسات و هویت مردم این سرزمین باشند و مدیران صدا و سیما نیز با تاملی بیشتر در مضمون پیام­های تبلییغی رسانه ملی متوجه عواقب بطئی پیام­هایی از این دست باشند.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 2 خرداد 1391 08:17 ق.ظ

فاطمه
جمعه 19 مهر 1392 09:36 ق.ظ
تا حالا به پدیده شاندیز از این منظر نگاه نکرده بودمولی خوب فک کنم بهت شما به خاطر بی فکری مسئولین صدا سیما باشه! که نظر من این گونه نیست.. عده ای نفوذی در صدا سیما با تفکر و علم به هدفش این تبلیغات رو انجام میدن!! از پخش فیلمهای کره ای با محتوای صهیونیستی (مثه جومونگ) گرفته تا نشون دادن شکیرابا لباس نیمه عریان!!!! ... نشون دادن کارتونایی که پر از علائم فراماسونری هست واسه به تسخیر درآوردن تدریجی ذهن کودکان...
باران
دوشنبه 9 بهمن 1391 03:06 ب.ظ
نهههههههه منظور من و متوجه نشدید حتما چقدر هم به این نظر خندیدید منظورم اینه که چرا به شعاع یک کیلومتری باید اجازه ساخت هتل وساختمانهای مجلل وبلند بدن؟!منظورم این نبوده که حرم یا گنبد بلند کنن اجازه ساخت ساختمان بلند ندن عکس 40سال پیش حرم واطرافشو نگاه کنید اون زمان که برج سازی معنایی نداشت چقدر حرم باشکوه بود
پاسخ محسن رفیعیان : از نظر مجددتون سپاسگذارم. بله این میتونه یک گزینه باشه....
باران
سه شنبه 3 بهمن 1391 01:29 ق.ظ
سلام
من از شهرسازی زیاد سررشته ندارم ولی چیزی رو که مشاهده کردم دوست داشتم مطرح کنم اگراز خیابان تهران به سمت حرم نگاه کنید هتل درویشی و قصر طلایی واقعا جذاب تر به نظر میان و کادر حرم ومیبندن.
چرا حرم هم مثه برج میلاد لااق از 1کیلومتریش نباید بلند وباشکوه به نظر بیاد؟
پاسخ محسن رفیعیان : سلام دوست عزیز

اولا خوشحالم که به این موضوع توجه دارید و نظرتان را برای خوانندگان وبلاگ گذاشتید.
ثانیا باید توجه کرد که راه‌حل توی مسابقه دادن با ساختمان هایی که به غلط ساخته شدند نیست. منظورم اینه که اگر اون‌ها فردا ساختمانی بسازند که از یک کیلومتری پیدا باشد ما حرمی بسازیم که از دو کیلومتر ی پیدا باشد. یا اگر ساختمانی بسازند که از پنج کیلومتری پیدا باشد باید حرمی بسازیم که از بیست کیلومتری پیدا باشد....... این میشه مسابقه غلط و دقیقاً بازی تو زمین یک پارادایم غیراسلامی برای شهرسازی به‌هرحال نظرتون خیلی برام جالب بود.
موفق باشید.
باران
سه شنبه 3 بهمن 1391 01:28 ق.ظ
سلام
من از شهرسازی زیاد سررشته ندارم ولی چیزی رو که مشاهده کردم دوست داشتم مطرح کنم اگراز خیابان تهران به سمت حرم نگاه کنید هتل درویشی و قصر طلایی واقعا جذاب تر به نظر میان و کادر حرم ومیبندن.
چرا حرم هم مثه برج میلاد لااق از 1کیلومتریش نباید بلند وباشکوه به نظر بیاد؟
آ.
یکشنبه 21 آبان 1391 08:41 ب.ظ
سلام محسن. جالب اینه که مدیر رستوران ارم در شاندیز مشهد جند وقت پیش ها در همایشی که به مناسبت گردشگری و هتلداری و رستوران داری برگزار شده بود: به عنوان شعار برتر واژه اول ارم بعدا حرم را مطرح ساخته بود!! که البته به عنوان یک شعار در کارآفرینی و مدیریت واقعا هم تا الان خوب عمل کرده اما ما به کجا می رویم و آرمانهای شهرسازیمان چه می شوند...؟ تا کی مشهد صرفا با قطب مذهبی بودنش؟ شاید زمان آن رسیده که بقیه شهرهای اطراف حوزه مادرشهری مشهد هم حرفی بزنند؟ اونم الان تو این عصر خلاقیت و اقتصاد خلاقی که منو تو هی ازش حرف میزنیم.... نمیدونم واقعا...
پاسخ محسن رفیعیان : سلام بله واقعا موقع این است که شهرهای کنار مشهد هم حرفی هماهنگ با هدف و آرمان کلان شهر خود بزنند با کت نمی شود بیجامه پوشید. با ید با کت شلواری برازنده پوشید و گرنه اینقدر اصل کار خراب می شود که دیگر ......... موضوع اینه که من می گم تعیین نقش های جدید باید در هماهنگیه کامل با نقش اصلی باشه.........
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر