تبلیغات
شار ایران فردا - کلان نظریه شهرسازی


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

نظرسنجی:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

کلان نظریه شهرسازی

نوشته شده توسط:محسن رفیعیان
پنجشنبه 13 فروردین 1394-09:57 ب.ظ

این مطلب قسمتی از طرح پژوهشی شهرسازی اسلامی است که به سفارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در دانشگاه یزد انجام شده است.

جهت در یافت متن کامل آن و یا تبادل نظر ایمیل بنده (mrafian@yazd.ac.ir) است.

بشر از دیرباز و فطرتاً، خداجو و در پی عبادت بوده است. بانو کرن آرمسترانگ در کتاب خداشناسی از ابراهیم تاکنون، انسان را «جانوری معنوی» می­داند. که پا نهادن او بر زمین با پرستش خدایان آغاز شد و خدایان بودند که روش ساختن شهرها را به او نشان دادند(آرمسترانگ،1387). این نقل قول از یکی از بزرگترین محققان ادیان توحیدی در کنار نظر مفسران قرآن ذیل آیه­های 200 سوره آل عمران و 32 سوره اعراف مبنی بر مدنی بالفطره بودن انسان و اینکه سکونتگاه­ها منشا مذهبی داشته اند. این نظر را تقویت می­کند که عبادت به معنای عام آن - نه فقط پرستش- می­تواند در مدل لاکاتوش هسته مقاوم دانش شهرسازی اسلامی مطرح شود. گرچه در شکل­گیری هسته مقاوم هر دانشی که به مثابه کلان نظریه آن دانش عمل می­کند و قوام پارادیمی به آن وابسته است، اجماع و توافق نظری و تعهد و التزام روش­شناختی عالمان به آن، شرط اولی است، لیکن برای تبیین مدل، می­توان چنین افزود که سازه«عبادت» به مثابه زیربنایی مفهومی،در تحقیقاتی که بدانها ارجاع داده شد، مورد توافق و اجماع عالمان(دارای زمینه اسلامی) واقع شده است. فلذا با اطمینان بیشتری می­توان از کلان نظریه شهرسازی اسلامی که همان شهرسازی عبادت محور است سخن گفت. مسلما پژوهش­های بسیاری باید در غنای این ادعا و اثبات آن صورت گیرد و در مراحل بعدی نظریات جامع و راهبردهای ایجابی با موضوع اجرایی کردن این کلان نظریه طرح گردد. نمودار شماره 4 جمع بندی این پژوهش و جایگاه یافته­های آن در میان نظریات شهرسازی را نشان می­دهد.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:پنجشنبه 13 فروردین 1394 10:02 ب.ظ

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر